To co ka�dy pilot musi wiedzie� "jak sterujemy samolotem".

Mateusz Krysiak

Gaz steruje pr�dko�ci� samolotu. W silnikach spalinowych (np. takim jak na zdj�ciu) dzia�a to na tej samej zasadzie na jakiej dzia�aj� wszystkie silniki spalinowe, tzn zwi�kszamy ilo�� powietrza i paliwa kt�re spalaj� si� w komorze spalania silnika.

Jesli jeste� zupe�nie pocz�tkuj�cym modelarzem mo�esz jeszcze nie wiedzie� jakie stery za co s� odpowiedzialne. Ja w tym artykule postaram si� przyblizy� nieco zasady na jakich to dzia�a.

Oczywi�cie w modelach wszystko jest niemal identyczne jak w prawdziwych samolotach.

Cztery podstawowe stery w samolocie to lotki, ster kierunku, ster wysokosci i gaz. Rozmieszczenie tych ster�w pokazuje pierwszy rysunek. (model na rysunku jest typowym 4-kana�owym samolotem)

plane schemat
Co jest odpowiedzialne za co?

Gaz (Throttle)

Gaz steruje pr�dko�ci� samolotu. W silnikach spalinowych (np. takim jak na zdj�ciu) dzia�a to na tej samej zasadzie na jakiej dzia�aj� wszystkie silniki spalinowe, tzn zwiekszamy ilo�� powietrza i paliwa kt�re spalaj� si� w komorze spalania silnika.

plane schemat silnik engine gaznik

W samolotach elektrycznych obrotami silnika steruje si� przy pomocy regulatora obrot�w. Mo�na u�ywa� r�wnie� prostszych metod typu on/off np w szybowcu :).

plane schemat silnik engine gaznik

Silnik nie jest odpowiedzialny tylko i wy��cznie za pr�dko�c lotu ale np. zmniejszaj�c obroty silnika do minimum zaczniemy powoli traci� wysoko�� co przydatne jest przy l�dowaniu :).

Ster wysoko�ci (Elevator)

Ster wyoko�ci jest jedna z cz�ci tylniego usterzenia. Dzieki niemu nasz samolot mo�e lecie� w g�r� lub w d�. Kiedy ster wysoko�ci podniesiony jest w g�r� samolot poleci w g�r� a gdy w d� to na odwr�t :).

plane schemat silnik engine gaznik

Lotki (Ailerons)

Nie wszystkie samoloty posiadaja lotki. Samoloty 3-kano�owe potrafi� lata� uzywaj�c tylko i wy��cznie steru wysoko�ci, kierunku i gazu. Lotki jednak pozwalaj� nam na wi�ksz� kontrole nad samolotem i dzieki nim nasz samolot wi�cej "potrafi". Lotki pracuj� zawsze parami gdy jedna idzie w d� druga idzie w g�r� i vice versa :). Je�eli prawa lotka p�jdzie w gor� samolot skr�ci w prawo, gdy w d� w lewo.

Lotkami mo�na sterowa� przy pomocy jednego serwa lub dw�ch. Ja osobi�ci� wol� lotki nap�dza� dwoma serwami poniewa� pozwala to na wieksza swobod� w trymowaniu i przygotowywaniu modelu do lotu oraz co jest wa�ne �atwiej zrobi� lotki na dwa serwa ni� na jedno.

plane schemat silnik engine gaznik

Ster kierunku (Rudder)

Ster kierunku inaczej ster pionowy. S�u�y do sterowania kierunkiem lotu modelu, gdy ster wychylimy w lewo samolot poleci w lewo i na odwr�t. W locie u�ywa si� tego steru w zasadzie tylko przy bardzo du�ych modelach, podczas akrobacji lub przy starcie np. do ko�owania (przynajmniej ja go nie uzywam podczas lotu, np. g�rnop�atem 1.5m. bo samolot i tak �adnie wchodzi w zakrety i nie ze�lizuje si� na skrzyd�o). Lotki s� o wiele bardziej dok�adne od tego steru dlatego to przy ich pomocy skr�camy naszym modelem.

plane schemat silnik engine gaznik

Klapy (Flaps)

Klapy nie s� zaznaczone na rysunku bo nie s� one a� tak wa�ne i u�ywa si� ich w du�ych i bardziej z�o�onych modelach. S� one umieszczone pomi�dzy lotkami a kad�ubem. S�u�� do wytwarzania wi�kszej si�y no�nej przy ma�ych pr�dko�ciach, oraz do zmniejszenia pr�dko�ci lotu modelu. U�ywamy ich przy l�dowaniu oraz rzadziej przy starcie (je�eli chcemy u�y� ich podczas startu wychylamy je tylko na 1/4 lub mniej).

plane schemat silnik engine gaznik

Podzi�kowania dla:

logo


© copyright Mati